ما در این مطلب به مبحث اصول طراحی محیط های تجاری خواهیم پرداخت. برای انجام همه ی خدمات و طراحی دکوراسیون مثل: طراحی داخلی دکوراسیون فروشگاه، پوشاک، فروشگاهی، دکور فروشگاه و طراحی مغازه و ویترین، دکوراسیون داخلی و ….. میتوانید با شرکت دکوراسیون پایا تماس بگیرید.
اصول طراحی محیط های تجاری
در شهرهای امروز به رنگ و تاثیرات فضایی آن بر ساکنان شهری کمتر توجه می شود. با توجه به یک تفکر سیستمی سازمان یافته در صورت استفاده کردن از این عامل در ساختار شهرهای امروز می تواند موثر واقع گردد. از مقیاس خرد گرفته (دکوراسیون داخلی و نماهای خارجی) تا مقیاس کلان در اندازه شهرهای فعلی. می توان با برنامه ریزی اصولی و علمی در به وجود آوردن تمرکز ذهنی و افزایش حس آرامش درقالب محیط موثرتر عمل نمود.
از نظر روحی روانی، یک فضای داخلی باید طوری باشد که اثر مثبتی بر روی افراد داشته باشد. هر رنگ به جهت خصوصیات شیمیایی و روانشناسی، منبع مهمی از انرژی می باشد. این منابع حائز اهمیت در جهت فزونی سلامت و نشاط روح و روان در انسان ها محسوب می شوند.
نوع رنگ بندی، چیدمان، نورپردازی، المان های تصویری در دکوراسیون داخلی یک فروشگاه تجاری مؤثر می باشد. از نظر بصری، رنگ گرم پیش آمده و رنگ سرد پس مینشیند. در نتیجه در شهرهای جدید که اغلب مصالح ساختمانی با رنگهای سرد و بی روح بنا میگردند، استفاده کردن از رنگ های خیره کننده و گرم اهمیت دارد. این رنگ های گرم می تواند به ساختمان و داخل محیط های تجاری روحی تازه دمیده و خریداران را با نشاط نماید.
ویترین واحدها در طراحی دکوراسیون مرکزهای تجاری
طرح، رنگ و قرار گرفتن مناسب دیوارها و ستونها اثر زیادی بر روی ویترین واحدهای تجاری دارد. استفاده کردن از سنگ و کاشی های تزئینی، قاب های کامپوزیتی یا کاغذ دیواریهای خاص بر روی دیوار سبب زیبایی و کاربردی بودن زیادتر می گردد. همینطور با نصب پوسترهای تبلیغاتی، زیبایی ویترین ها چند برابر می شود. در طراحی محیط داخلی اماکن تجاری می بایست به اصول جذب مشتری، رنگ محیط و نوع چیدمان توجه به خصوصی داشت.
ویترین واحدها تنها قسمتی می باشد که فروشندگان کالاهای مدنظر خود را به نمایش می گذارند. بر همین اساس می بایست در دید مشتریان و رهگذران قرار بگیرد. طراحی آن طوری باشد که سبب بالا رفتن فروش کالا شود.
نقش مبلمان در چیدمان مرکزهای تجاری
در طراحی مجتمع تجاری مثل مجتمع های اداری در نظر داشتن آسایش و راحتی مراجعه کنندگان و مشتریان خیلی مهم می باشد. بنابراین بهتر می باشد از مبلمان راحتی و مناسب در بخش های مختلف محیط استفاده نمود. با این کار در صورت خستگی، مشتری هامی توانند بر روی آن ها بنشینند و زمانی را به استراحت بپردازند. همین مسئله سبب می گردد زمان بیشتری را در اماکن تجاری سپری نمایند.
مبلمان و مکان نشستن بازدید کنندگان بهتر می باشد به صورت دایره ای یا محدب باشد. دارای رنگ، شکل و چیدمانی خاص و جذاب باشد که با سبک معماری مجتمع تجاری متناسب باشد. همینطور تعداد افراد زیادتری را در خود جای دهد.
در حال حاضر استفاده کردن از کاناپه های مدرن و به هم پیوسته در طراحی داخلی محیط مراکز تجاری بسیار رایج شده است. چیدمان مبلمان بهتر می باشد نزدیک به مغازه ها و دور از راهروها قرار داشته باشد. به گونه ای که ویترین های مغازه ها کاملاً در دید مشتری ها و ترجیحاً روبروی آنها قرار بگیرد تا درحین استراحت از محصولات داخل ویترین هم دیدن کنند.
بهتر می باشد در فضاهای بازو بدون سقف از مبلمان مقاومتر استفاده نمود تا در مقابل تابش مستقیم آفتاب و سایر شرایط آب و هوایی صدمه کمتری ببینند. برای فضاهای داخلی می توان از انواع مبلمان خانگی و راحتی استفاده نمود.
نورپردازی و روشنایی محیط مجتمع تجاری
یکی از مهمترین عنصرها در طراحی فضاهای تجاری، نورپردازی های مناسب و کافی می باشد. نورپردازی مناسب این امکان را به مشتری ها می دهد تا بتوانند با خیالی راحت از فضاهای گوناگون یک مجتمع تجاری، دیدن کنند. بودن نورهای مستقیم و غیر مستقیم و مخفی، با طیف های رنگی جذاب و ملایم، افزون بر ایجاد محیطی جذاب، باکیفیت و شیک، فضایی آرامش بخش را هم ایجاد می کند.
لوسترها، نورافشان ها، لامپ های آویزی و لامپ های هالوژن گزینه های مناسبی برای نورپردازی مجتمع های تجاری می باشند. نورپردازی تأکیدی بهترین راهکار جهت هدایت چشم مشتریان روی محصول مدنظر می باشد. در ویترین های یک فروشگاه یا واحد تجاری می بایست حتمأ از نورپردازی تأکیدی بر روی کالاها استفاده نمود. نورپردازی غیر حرفه ای سبب خستگی چشم و دل زدگی مشتری ها می گردد.
بقیه نقاط فروشگاه یا مراکز تجاری که تأکیدی روی مورد خاصی ندارند. می بایست از نور عمومی با منبع تابش غیر مستقیم اما با شدت زیاد باشد تا فضایی مهیج و پرانرژی ایجاد گردد. همینطور برای فضای پارکینگ که معمولا تاریک می باشد، به وسیله انواع چراغ ها می شود این محیط را روشن نگه داشت.
انتخاب کفپوش برای طراحی دکوراسیون مجتمع تجاری
یکی از موارد مهمی که در اول ورود مشتری ها به مکان تجاری، مورد توجه می باشد، کفپوش ها و نوع متریال استفاده شده درکف ساختمان می باشد. در انتخاب کردن کفپوش برای دکوراسیون تجاری، می بایست نوع کاربری مجتمع و سبک دکوراسیون داخلی مراکز تجاری را در نظر بگیریم. از آنجا که رفت و آمد زیادی در این مراکز انجام می شود می بایست از کفپوش های باکیفیت و بادوام استفاده گردد. مقاومت بالا به علت اینکه بر اثر فشار بیش از حد و کشیده شدن اجسام بر روی آنها، نشکنند و به سادگی ساییده، خراب و رنگ و رو رفته نشوند.
به طور معمول سنگ های مرمر، گرانیت و سرامیک، گزینه های مناسبی محسوب می شوند. در محیط های خصوصی و لوکس که رفت و آمد افراد در آنها نسبتا کمتر می باشد، می توان از پارکتهای شیک یا سنگ های خاصی استفاده نمود. کفپوش شیک یا سنگ در جذب کردن مشتری نقش بسزایی ایفا می کند.